torsdag 3. april 2014

Nyttig helseinformasjon eller pengestyrt reklame?

Dette er sakset fra målformuleringen til en organisasjon som kaller seg "Shaping Youth".

http://www.shapingyouth.org/

Mission (Why it matters)

SY bratz CCFC body image
Placing profit over public health is taking a toll on children.

"One peek at ChildStats.gov will give you a snapshot of key indicators about childrens’ health and well-being.
Whether it’s the new CDC report on mental health of children or the APA Task Force citing harm of early sexualization we continue to see kids caught in the cross-fire of media and marketing messages lobbed at them like grenades in a battle for hearts and minds, and it’s a preventable public health problem."

Det de altså peker på, og ønsker å motarbeide, er reklamens makt og innflytelse på menneskers helse, og med fokus på hva dette gjør med barn. "Det å prioritere profit foran helse rammer barn hardt", og de viser til rapporter som omhandler utviklingen i barns psykiske helse og hvordan reklame bidrar til seksualisering av barn i  ung alder. En ser altså at barn og unge står i en kryssild fra media og markedsførings budskap, som granater, i et slag om deres hjerte og sinn. Dette er et problem i forhold til ønsket om å forebygge helseproblemer i befolkningen.

Jeg synes dette er et for viktig tema til helt å la det bli forbigått i det stille, selv om jeg ikke har laget "innleveringsoppgaver" knyttet til temaet i kapittel 3, i boken Helse og Livsstil.
Se gjerne mer på hva denne organisasjonen sier om temaet, og kikk på kapittel 3.

Men hva synes du om dette?
Har reklamen en slik makt, eller er det andre ting som spiller inn? Har du sett noen "stygge" reklamer du mener kan være med å påvirke negativt? Er det lett å skille mellom god og dårlig informasjon?

Dette vil jeg at du skal si litt om i en kommentar til dette innlegget, og link gjerne til noe du vil vise frem.
(Dere kan godt være 2 om å formulere en felles kommentar)


6 kommentarer:

  1. Denne type reklame som går på selvbilde av barn og unge er veldig sterk fordi barn er lett å påvirke. Det betyr at det kan skade utviklingen deres. Det kan bli dårlig for samfunnet. Reklamen har makt .Reklame viser fram kun positivt side av det produktet de reklamerer for. De viser ikke dårlig side av produktet. Dette innebærer business forretninger som investerer penger for reklamasjon.Reklame gir egentlig ikke noen garanti. Fokus er påvirke for å kjøpe dette produktet. Det er vanskelig skille dårlig og gode informasjon det er så dårlig informert om produktet at du må nesten ringe for riktig informasjon. Forbrukerrådet har nyttig god tips for disse reklamasjons verden. Jeg ser i ukeblad hvordan skal kroppen din være det kan skade ungdom . Noen er galt når barn skal slanke seg det gjelder sunne barn. De kler seg som voksne . Jeniston Antonsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg Jeniston. Du har flere gode eksempler på dette, og hvordan vi blir påvirket av reklame. Unge er særlig sårbare for dette, siden de tenker bare på de positive sidene ved reklamasjonen og ikke de negative sidene ved det.
      Bivirkninger man kan få av forskjellige produkter står som oftest med bitte-liten skrift under selve reklamen, men dette sier de ikke noe om, fordi de vil gjøre penger av produktene, og dermed må de få folk til å kjøpe produktene som de selger.
      Vi må være mer kritiske når det gjelder produkter som blir reklamert på en flott måte, vi bør undersøke produktene mer, og som du sier; man må jo nesten ringe for nøyaktig informasjon om produktet.

      Slett
    2. Ja, Erik.. fint at du støtter synspunktene og utdyper dette. Jeg tenker jo at en også må være mer kritisk til om en virkelig trenger disse produktene, like mye som om de kan være skadelige i seg selv. Er det her den største faren ligger, at vi pådyttes ting vi egentlig ikke trenger?
      Men noen typer positive helseopplysninger finnes vel også, som en kan oppfatte som reklame?

      Slett
  2. Dette var jo flott, Jeniston. Du har det første innlegget, og du har flere gode poenger. Nå får vi se om de andre har flere syn på dette, eller støtter deg.
    Så kom igjen folkens, syns i vei.. Andøy og Steigen.

    SvarSlett
  3. Jeg er helt enig i det Jeniston og Erik skriver, det at barn blir lett påvirket av reklame og de har lett for å bare se på de positive sidene med produktene.
    Jeg mener også at foreldre skal skal være litt streng på hvordan produkter barna deres kjøper. De kan sjekke nøye produktene om de er farlige for kroppen.
    De burde også være mer streng på hva barna deres egentlig trenger. Vi kjøper utrulig mye uten at vi egentlig trenger det. det kan være fordi produktet er populær i vennegjengen, det kan være fordi kjendiser reklamerer for dette, eller bare fordi man tror det er kult.
    Det kan også være fordi man vil endre på utseende sitt og dette produktet sier reklamene er det beste til det.
    Så jeg mener at foreldrene har et ansvar å passe på hva deres barn kjøper.

    SvarSlett
  4. Ja, enig i at foreldre har et ansvar for barns holdninger. De bør være gode rollemodeller. Men det er vel i vår forbrukstid litt for vanlig at foreldrene også fyller huset med unødvendige produkter?
    Barn, sier du, men de mest kjøpesterke er ofte ungdommen. Hvem skal korrigere dem? :-)

    SvarSlett